Zákon o evidenci skutečných majitelů
Dne 1. června 2021 nabude účinnosti zákon č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů (dále jen ,,Zákon o evidenci skutečných majitelů“), který přináší podstatné změny v dosavadní praxi určování a zápisu skutečných majitelů, přesnější vymezení pojmů a který nově zavádí přímé sankce, které v dosud platné úpravě zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů (dále jen ,,Zákon o veřejných rejstřících“) zcela absentovaly.
Jak
uvádí důvodová zpráva k Zákonu o evidenci skutečných majitelů (dále jen ,,Důvodová
zpráva“), cílem návrhu zákona je zejména řádně transponovat do českého
právního řádu některé nové požadavky týkající se evidování skutečných majitelů
podle změnové směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/843 ze dne 30.
května 2018, kterou se mění směrnice (EU) 2015/849 o předcházení využívání
finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu a směrnice
2009/138/ES a 2013/36/EU („V. AML směrnice“) a rovněž podle novelizované
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o
předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování
terorismu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o
zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise
2006/70/ES (známá jako „AML směrnice“).
Hlavními
přínosy a principy Zákona o evidenci skutečných majitelů má být podle Důvodové
zprávy transparentnost ve smyslu průhlednosti organizační a personální
struktury právnických osob, boj s praním špinavých peněz a financováním
terorismu, v rámci kterého má evidence skutečných majitelů sloužit
jako podpůrný prostředek, který napomáhá osobám povinným podle zákona č.
253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
a financování terorismu při kontrole klientů (dále jako ,,AML zákon“), snížení
administrativní zátěže jak pro povinné osoby dle Zákona o evidenci
skutečných majitelů, tak pro rejstříkové soudy, aplikovatelnost, přehlednost
a systematičnost právní úpravy, která spočívá mimo jiné v tom, že i
přes nově zaváděný (částečný) veřejný přístup k údajům v evidenci
skutečných majitelů není evidence skutečných majitelů veřejným rejstříkem, a
proto je dosavadní zařazení právní úpravy evidence skutečných majitelů (vyjma
současné definice skutečného majitele obsažené v AML zákoně) v části
V. Zákona o veřejných rejstřících, která se 1. června 2021 ruší, značně
nelogické, jistota v obchodním styku a soulad s evropským
právem.
DEFINICE
SKUTEČNÉHO MAJITELE
Zákon
o evidenci skutečných majitelů vymezuje skutečného majitele na základě dvou
rovnocenných složek – koncového vlivu a koncového příjmu. Skutečným majitelem
se podle Zákona o evidenci skutečných majitelů rozumí každá fyzická osoba,
která je koncovým příjemcem nebo osobou s koncovým vlivem.
Koncovým
příjemcem se rozumí fyzická
osoba, která může mít přímo nebo nepřímo, tj. prostřednictvím jiné osoby nebo
právního uspořádání (kterým je dle Zákona o evidenci skutečných majitelů svěřenský
fond nebo zahraniční svěřenský fond) podstatnou část, tj. více než 25 % z
celkového majetkového prospěchu tvořeného při činnosti nebo likvidaci právnické
osoby nebo tvořeného při správě nebo zániku právního uspořádání, a tento
prospěch dále nepředává.
Jako
osoba s koncovým vlivem je označována taková fyzická osoba, která může
bez pokynů jiného přímo nebo nepřímo uplatňovat rozhodující vliv v právnické
osobě nebo na správu právního uspořádání. Ke stanovení a výpočtu koncového
vlivu napomáhají interpretační pravidla obsažená v ustanovení § 4 Zákona o
evidenci skutečných majitelů.
Má
se za to, že osobou uplatňující koncový vliv v obchodní korporaci je každá
fyzická osoba, která je ovládající osobou podle zákona č. 90/2012 Sb., o
obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích). Dále se
uplatní vyvratitelná právní domněnka, že osobou s koncovým vlivem v jiné než
obchodní korporaci a v bytovém nebo sociálním družstvu je každá fyzická osoba,
která je členem jejich statutárního orgánu. Na to, že fyzická osoba je osobou s
koncovým vlivem v korporaci, ukazuje její přímý nebo nepřímý podíl na
hlasovacích právech, který významně převyšuje podíly na hlasovacích právech
ostatních osob, zejména je-li větší než 25 %.
Je-li
postavení koncového příjemce prospěchu nebo osoby s koncovým vlivem
založeno nepřímo, tedy prostřednictvím jiné fyzické nebo právnické osoby či
právního uspořádání, hovoříme o struktuře vztahů. V souvislosti se
strukturou vztahů definuje Zákon o evidenci skutečných majitelů pojmy
,,řetězení“ a ,,větvení“, které charakterizují způsob, jakým je možné nepřímo
získávat prospěch a uplatňovat vliv. Řetězením rozumí Zákon o evidenci
skutečných majitelů možnost nepřímého získávání prospěchu nebo možnost
nepřímého uplatňování koncového vlivu prostřednictvím na sebe postupně
navázaných osob nebo právních uspořádání nebo na sebe postupně navazujících
vztahů a větvením možnost získávání prospěchu nebo možnost uplatňování
koncového vlivu prostřednictvím více jednotlivých řetězení. Zjednodušeně lze říci,
že pojem řetězení postihuje vertikální vztahy, zato větvení představuje vztahy
horizontální. Zákon o evidenci skutečných majitelů stanovuje přesný postup při
výpočtu výše nepřímého podílu na prospěchu a na hlasovacích právech pro oba
typy vztahů.
Nelze-li
určit skutečného majitele podle shora uvedených kritérií nebo je-li osobou
s koncovým vlivem v korporaci právnická osoba, která podle Zákona o
evidenci skutečných majitelů nemá skutečného majitele, má se za to, že
skutečným majitelem je osoba ve vrcholném vedení korporace. Evidující
osoba však musí vyvinout veškeré úsilí, které po ní lze rozumně požadovat, aby
určila skutečného majitele podle kritérií koncového příjmu a koncového vlivu.
Veškeré úsilí, které lze rozumně požadovat je, jak uvádí důvodová zpráva,
neurčitým pojmem, který značí, že další úsilí o zjištění skutečného majitele by
bylo bezvýsledné nebo by pro evidující osobu znamenalo v poměru
k nejistému výsledku vysoké náklady. Veškeré kroky, které evidující osoba
za určením skutečného majitele podnikla, je však tato povinna evidovat.
Zákon
o evidenci skutečných majitelů v ustanovení § 7 dále nově zavádí kategorii
taxativně vyjmenovaných právnických osob, u nichž se uplatní nevyvratitelná
právní domněnka, že tyto osoby skutečného majitele nemají. Jedná se
například o stát a územní samosprávný celek nebo společenství vlastníků
jednotek.
POVINNOSTI
EVIDUJÍCÍ OSOBY
Evidující
osoba, tedy právnická osoba, která má skutečného majitele, nebo svěřenský
správce nebo osoba v obdobném postavení u zahraničního svěřenského fondu
právního uspořádání, je povinna získávat a zaznamenávat o svém skutečném
majiteli následující úplné, přesné a aktuální údaje:
a)
jméno
a adresa místa pobytu, popřípadě také bydliště, liší-li se od adresy místa
pobytu, datum narození, rodné číslo nebo obdobný jedinečný identifikátor,
byl-li přidělen, a státní občanství skutečného majitele,
b)
údaj o
povaze postavení skutečného majitele,
c)
údaj o
velikosti přímého nebo nepřímého podílu skutečného majitele, zakládá-li tento
podíl jeho postavení,
d)
údaj o
skutečnosti zakládající postavení skutečného majitele, není-li založeno
podílem,
e)
popis
struktury vztahů, existuje-li, včetně údajů v rozsahu podle písmen h) a i) o
právnických osobách nebo právních uspořádáních ve struktuře vztahů a jmen
fyzických osob samostatně vystupujících ve struktuře vztahů,
f)
den,
od kterého je fyzická osoba skutečným majitelem,
g)
den,
do kterého byla fyzická osoba skutečným majitelem.
Evidující
osoba je povinna uchovávat výše uvedené údaje po dobu, po kterou je fyzická
osoba skutečným majitelem, a dále 10 let od zániku jejího postavení skutečného
majitele. Pokud zanikla
evidující osoba s právním nástupcem, přechází povinnost na něj. Po stejnou dobu
je evidující osoba, jejímž skutečným majitelem je osoba ve vrcholném vedení,
povinna uchovávat veškeré kroky, které podnikla za určením skutečného majitele
podnikla.
Evidující
osoba má za povinnost zajistit, aby platné údaje o jejím skutečném majiteli
nebo
o skutečném majiteli právního uspořádání odpovídaly skutečnému stavu. Návrh na zahájení řízení o zápisu
skutečného majitele je evidující osoba povinna podat bez zbytečného odkladu po
vzniku rozhodné skutečnosti.
Evidující
osoba, která je obchodní korporací a která zajistila zápis údajů o svém
skutečném majiteli do evidence údajů o skutečných majitelích podle Zákona o
veřejných rejstřících přede dnem nabytí účinnosti nového Zákona o evidenci
skutečných majitelů, zajistí, aby platné údaje již zanesené do evidence
skutečných majitelů odpovídaly požadavkům nové právní úpravy, a to ve lhůtě 6
měsíců ode dne nabytí účinnosti Zákona o evidenci skutečných majitelů, tedy
nejpozději do 1. prosince 2021. Evidující osoby, které zápis do evidence
doposud neprovedly, musí přistoupit k zápisu bez zbytečného odkladu po
účinnosti Zákona o evidenci skutečných majitelů, tedy 1. června 2021.
ZÁPIS
DO EVIDENCE SKUTEČNÝCH MAJITELŮ
Zápis
do evidence skutečných majitelů budou jako doposud provádět rejstříkové soudy,
tedy krajské soudy, v jejichž obvodu se nachází obecný soud právnické
osoby – obchodní korporace. Návrh na zápis se soudu podává v elektronické
podobě. Návrh na zápis u jiné než obchodní korporace nebo právního
uspořádání lze podat také v listinné podobě. Návrh musí být doložen písemnostmi o
skutečnostech, které mají být do evidence skutečných majitelů zapsány, ledaže
jsou údaje o zapisovaných skutečnostech zjistitelné z informačního systému
veřejné správy, do kterého může soud dálkovým přístupem nahlížet.
Zjistí-li
soud, že návrh neobsahuje všechny předepsané náležitosti nebo k němu nebyly
doloženy písemnosti o skutečnostech, které mají být do evidence skutečných
majitelů zapsány, soud k opravě nebo doplnění návrhu na zápis nevyzve a
automaticky návrh odmítne.
Soudní
poplatek za zápis údajů o skutečném majiteli do evidence skutečných majitelů, jejich
nahrazení nebo výmaz bez náhrady v případě skutečného majitele obchodní korporace
(s výjimkou bytového a sociálního družstva) činí 4.000,- Kč.
Novinkou,
kterou Zákon o evidenci skutečných majitelů přináší, je možnost zápisu do
evidence skutečných majitelů notářem. Neodmítne-li notář zápis provést, vydá
osvědčení pro zápis a po jeho vydání provede dálkovým přístupem zápis ve lhůtě
3 pracovních dnů ode dne, kdy mu byla doručena žádost. Odměna za vydání
osvědčení pro zápis do evidence skutečných majitelů činí
v případě skutečného majitele obchodní korporace (s výjimkou bytového a
sociálního družstva) 2.200,- Kč a odměna za zápis do evidence skutečných
majitelů a úhrn úkonů spojených se zápisem 300,- Kč.
AUTOMATICKÝ
PRŮPIS ÚDAJŮ
Novým
způsobem, jakým lze provést zápis do evidence skutečných majitelů, je
automatický průpis údajů, který probíhá bez řízení, nezávisle na aktivitě
evidující osoby a nastává tehdy, odpovídá-li situace ve veřejném rejstříku,
v případě obchodních korporací v obchodním rejstříku, zákonným
předpokladům.
Do
evidence skutečných majitelů se jako skutečný majitel společnosti s ručením
omezeným automaticky propíše fyzická osoba, která byla zapsána v rámci
zápisu do obchodního rejstříku jako společník s podílem větším než 25 %, nebo jako
skutečný majitel právnické osoby zapisované do veřejného rejstříku, která je
společníkem společnosti s ručením omezeným s podílem větším než 25 %.
V případě
akciové společnosti se do evidence skutečných majitelů jako skutečný
majitel automaticky propíše fyzická osoba, která byla zapsána v rámci zápisu do
obchodního rejstříku jako její jediný akcionář, nebo jako skutečný majitel
právnické osoby zapisované do veřejného rejstříku, která je jediným akcionářem
akciové společnosti.
Automatický
průpis údajů se však neuplatní u evidujících osob, které již v minulosti
učinily zápis do evidence skutečných majitelů.
Tyto osoby však mohou napříště navrhnout soudu nebo požádat notáře, aby
byly v budoucnu údaje propisovány automaticky.
Automatický
průpis údajů by měl být bez dalšího proveden podle dostupných informací u těch
evidujících osob, které splňují zákonné předpoklady, v den nabytí
účinnosti Zákona o evidenci skutečných majitelů, tedy 1. června 2021.
Zda
bude technicky možné, aby byli do evidence propsáni skuteční majitelé
v případě složitějších majetkových struktur napříč celou touto strukturou,
není doposud ani po kontaktování technické podpory jasné. Pakliže důvodová
zpráva Zákona o evidenci skutečných majitelů deklaruje jako jeden z
jeho hlavních principů snížení administrativní zátěže, je na místě takový
průpis očekávat.
ČÁSTEČNÁ
VEŘEJNOST EVIDENCE
I
když evidence skutečných majitelů zůstává i nadále neveřejným rejstříkem,
umožňuje Zákon o evidenci skutečných majitelů komukoli získat částečný výpis
z evidence skutečných majitelů, a to prostřednictvím internetových stránek
Ministerstva spravedlnosti.
Veřejnost bude mít přístup k údajům o skutečném majiteli právnické osoby v rozsahu
jména, státu bydliště, roku a měsíce narození, státního občanství skutečného
majitele, údaj o povaze postavení skutečného majitele, údaj o velikosti podílu
skutečného majitele, zakládá-li tento podíl jeho postavení, časové vymezení
postavení fyzické osoby jako skutečného majitele a další.
Ministerstvo
spravedlnosti rovněž umožní komukoli na svých internetových stránkách získat
potvrzení o tom, že v evidenci skutečných majitelů není o skutečném majiteli
právnické osoby nebo právního uspořádání veden žádný údaj.
Zajímavostí
je, že navrhne-li to evidující osoba nebo osoba zapsaná v evidenci skutečných
majitelů jako skutečný majitel, soud údaje nebo jejich část o skutečném
majiteli, který není plně svéprávný, v případech hodných zvláštního zřetele v
evidenci skutečných majitelů znepřístupní, není-li to v rozporu s veřejným
zájmem.
ŘÍZENÍ
O NESROVNALOSTI
Pokud
orgány veřejné moci nebo povinné osoby podle AML zákona zjistí při své činnosti
nesrovnalost (stav, kdy platné údaje nebo údaje, které byly z evidence
skutečných majitelů vymazány bez náhrady nebo s nahrazením novými údaji,
neodpovídají nebo neodpovídaly skutečnému stavu, nebo stav, kdy v evidenci
skutečných majitelů nejsou zapsány žádné údaje), oznámí tuto skutečnost soudu
příslušnému k zápisu do evidence skutečných majitelů. Soud evidující osobu
usnesením vyzve k odstranění nesrovnalosti nebo k jejímu vyvrácení a určí jí
k tomu přiměřenou lhůtu. Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné. Neodstraní-li
evidující osoba nesrovnalosti ve stanovené lhůtě, zahájí soud usnesením řízení
o nesrovnalosti, a zároveň bez dalšího zapíše do evidence skutečných majitelů
poznámku o nesrovnalosti. Účastníkem řízení o nesrovnalosti je evidující
osoba a popřípadě také ten, o němž má soud za to, že neposkytl evidující osobě
potřebnou součinnost.
Soud
nařídí jednání pouze tehdy, považuje-li to za potřebné k potvrzení nebo
vyvrácení nesrovnalosti.
Soud
v rozhodnutí uvede den vzniku nesrovnalosti a které údaje v evidenci skutečných
majitelů neodpovídají nebo neodpovídaly skutečnému stavu, popřípadě uvede údaje
odpovídající skutečnému stavu, vyšly-li v řízení najevo.
Je-li
v řízení nesrovnalost vyvrácena,
soud po nabytí právní moci rozhodnutí zapíše v rámci poznámky o nesrovnalosti,
jak bylo v řízení rozhodnuto a poznámku spornosti z evidence vymaže.
Je-li
nesrovnalost naopak potvrzena,
soud po nabytí právní moci rozhodnutí zapíše v rámci poznámky o nesrovnalosti,
jak bylo v řízení rozhodnuto, den vzniku nesrovnalosti a dobu trvání
nesrovnalosti, vyšla-li v řízení najevo, vymaže nesprávné platné údaje a zapíše
údaje odpovídající skutečnému stavu, vyšly-li v řízení najevo. Jakmile nabude
právní moci rozhodnutí, kterým byla nesrovnalost potvrzena, soud zašle jeho
opis správnímu orgánu příslušnému k projednání přestupků.
SANKCE
Zákon
o evidenci skutečných majitelů na rozdíl od současné právní úpravy, která
obsahuje pouze nepřímé sankce za nezapsání údajů do evidence skutečných
majitelů (např. vyloučení účastníka zadávacího řízení, který nepředložil údaje
k identifikaci skutečného majitele), zavádí přímé sankce
soukromoprávního i veřejnoprávního charakteru jak vůči evidujícím osobám, tak
vůči skutečným majitelům.
Evidující
osoba se dopustí přestupku tím, že nezajistí ani v přiměřené lhůtě
stanovené soudem zápis žádného údaje do evidence skutečných majitelů, nebo nezajistí
ani do 15 dnů od právní moci rozhodnutí o nesrovnalosti, aby byly do evidence
skutečných majitelů zapsány nové údaje, vymazal-li soud nesprávné údaje bez náhrady.
Skutečný
majitel, koncový příjemce, osoba s koncovým vlivem a osoba, jejímž
prostřednictvím může koncový příjemce získávat prospěch nebo osoba s koncovým
vlivem uplatňovat svůj vliv, se dopustí přestupku tím, že neposkytne potřebnou
součinnost evidující osobě a toto porušení povinnosti potvrdil soud v řízení
o nesrovnalosti v evidenci skutečných majitelů.
Přestupky
projednává obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jejímž územním obvodu má
sídlo nebo bydliště podezřelý z přestupku. Za přestupky lze evidující
osobě i skutečnému majiteli uložit pokutu až do výše 500.000,- Kč.
Soukromoprávní
sankce spočívají v tom, že skutečný majitel, který není v evidenci zapsán,
nesmí při rozhodování nejvyššího orgánu obchodní korporace vykonávat svá
hlasovací práva nebo rozhodovat jako její jediný společník on, ani
právnická osoba. Pokud jediný společník i přesto rozhodl, lze se dovolávat
pouze neplatnosti tohoto rozhodnutí podle pravidel o neplatnosti rozhodnutí
jediného společníka rozhodujícího v působnosti nejvyššího orgánu podle Zákona o
obchodních korporacích. Výjimkou z výše uvedených pravidel je situace,
pokud vzniklo postavení skutečného majitele v období 15 dnů přede dnem
rozhodování nejvyššího orgánu nebo jediného společníka.
Není-li
dále skutečný majitel obchodní korporace zapsán v evidenci skutečných majitelů,
nesmí tato obchodní korporace vyplatit podíl na prospěchu jemu, ani
právnické osobě nebo právnímu uspořádání, jejichž je rovněž skutečným majitelem.
Obchodní korporace nesmí vyplatit podíl na prospěchu také právnické osobě nebo
právnímu uspořádání, jež nemá v evidenci skutečných majitelů zapsaného žádného
skutečného majitele. Sistované právo na podíl na zisku nebo jiných vlastních
zdrojích, který nebyl do konce účetního období, ve kterém bylo rozhodnuto o
jeho výplatě, zaniká. Pokud by byl podíl na zisku i přesto skutečnému majiteli
vyplacen, vznikne na jeho straně bezdůvodné obohacení a statutární orgán se
dopustí porušení péče řádného hospodáře.
Aby
se evidující osoba vyhnula výše uvedeným soukromoprávním sankcím, nelze tedy
než doporučit, aby si tato evidující osoba před rozesláním pozvánek na valnou
hromadu (případně členskou schůzi), a rovněž před jejím samotným konáním,
opatřila výpis z evidence skutečných majitelů a ověřila si správnost
zapsaných údajů svých, případně údaje svých společníků, členů nebo
akcionářů. Totéž doporučujeme provést
před provedením výplaty podílu na zisku.